باشگاه پرنده نگری ایرانیان
اعضا
خانه پرندگان ایران وبلاگ
باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

پرندگان ایران سینه ‌سرخ ایرانی

Text string:
QR Code:
Error correction:
Output format:
Border: modules
Scale: pixels per module
Version range: Minimum = , maximum =
Mask pattern: (−1 for automatic, 0 to 7 for manual)
Boost ECC:
Statistics:
SVG XML code:
نام فارسی: سینه ‌سرخ ایرانی
نام انگلیسی: White-throated Robin
نام علمی: Irania gutturalis

صدا:

آواز: 

نام های دیگر

ویژگی های ظاهری

طول بدن:   16 الی 18  سانتی متر

گستردگی بالها : 27  الی 30 سانتیمتر

ویژگی های شناسایی:

از نظر اندازه و ساختار بدن شبیه به بلبل است ولی بال ها و دم بلندتری دارد.نر و ماده متفاوت و دارای اندک تغییرات فصلی هستند. در پرنده نر بالغ تارک سر، پس گردن و گوشپرها خاکستری مایل به آبی است. گونه های سیاه و نو ار ابرویی و گلوی سفیدی دارد. روتنه و پوشپرهای روی بالها خاکستری مایل به آبی، شاهپرهای پرواز، دمگاه و پوشپرهای روی دم خاکستری مایل به سیاه و دم یک دست سیاه دیده می شود. سینه و زیرتنه خرمایی روشن و پوشپرهای شکم و زیر دم سفید است. در پرنده ماده بالغ سر و روتنه قهوه ای خاکستری، سینه و شکم سفید نخودی و در ناحیه پهلوها نارنجی است (در برخی ماده ها سینه هم نارنجی است).  پرنده نابالغ تا حدی شبیه به ماد ه های بالغ است ولی خال های نخودی رنگ کوچکی در تارک سر و گونه ها و خال های بزرگ تری به همین رنگ در روتنه،دمگاه و پوشپرهای روی بالها دارد.

 سینه سرخ ایرانی، کرج، آدران- عکس از رامین محمدی زره ناسی

ویژگی های زیستی

زیستگاه: 

جنگلهای سرو کوهی، جنگلهای بلوط، بوته زارهای باز یا به نسبت متراکم واقع در دامنه های صخر ه ای و خشک و آبکندهای دارای پوشش درختچه ای را به عنوان زیستگاه برمی گزیند.

عادات رفتاری و زیستی: 

پرنده ای خجالتی است و اغلب به تنهایی و به دور از انظار دیده می شود. پروازی مستقیم و در ارتفاع کم دارد و به واسطه بالها و دم بلندش با سرعت بین بوته ها پرواز و مانور می کند. همچنین به خوبی روی زمین می دود و جست و خیز می کند. بیشتر از حشرات تغذیه می کند و طعمه خود را روی زمین، برگها، بوته ها و درختان جستجو می کند.

زادآوری: 

جوجه آوری از اوایل اردیبهشت و با تشکیل قلمرو در شیب های سنگی با بوته های پراکنده آغاز می شود. تک همسر است و آشیانه اش کاسه ای از علوفه خشک، سرشاخه های کوچک و الیاف نرم پوست درختان است که آن را روی بوته ها یا درختچه ها و درختان کوتاه بنا می کند و با مو و الیاف نرم گیاهی می پوشاند. معمولاً چهار تا پنج تخم نیمه بیضی، صاف، تا حدی صیقلی، آبی مایل به سبز، با خال های مایل به زرد یا قهو ه ای خرمایی و به ابعاد 15 * 21 میلیمتر می گذارد. تفریخ تخم ها 13تا 15 روز به طول می انجامد. جوجه ها در بدو تولد پوشیده از کرک، ناتوان و برای تغذیه وابسته به والدین هستند، در حدود 12 روزگی آشیانه را ترک می کنند.

پراکنش و فراوانی 

به صورت معمول در درختزارهای تنک البرز، زاگرس و ارتفاعات کپه داغ و ارتفاعات استان کرمان تابستان گذرانی می کند. همچنین به ندرت در زمان مهاجرت در واحه های بیابانهای مرکزی و سواحل خلیج فارس دیده می شود.

 


منابع:

داوطلبینی که در تهیه این معرفی همیاری نمودند:


مشاهدات اعضا:


نام: سینه ‌سرخ ایرانی
عکاس: بشیر شریف نیا
محل مشاهده: آب نیک
تاریخ: 1395/03/07
نام: سینه ‌سرخ ایرانی
عکاس: نوید هرمزی
محل مشاهده: دهدز
تاریخ: 1400/02/28
نام: سینه ‌سرخ ایرانی
عکاس: امیر مدیری
محل مشاهده: هویر
تاریخ: 1401/03/26
نام: سینه ‌سرخ ایرانی
عکاس: نوید هرمزی
محل مشاهده: فریدونشهر
تاریخ: 1402/02/29

         

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به باشگاه پرنده نگری ایرانیان می باشد