باشگاه پرنده نگری ایرانیان
اعضا
خانه پرندگان ایران وبلاگ
باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

پرندگان ایران سسک نیزار بزرگ (تالابی)

Text string:
QR Code:
Error correction:
Output format:
Border: modules
Scale: pixels per module
Version range: Minimum = , maximum =
Mask pattern: (−1 for automatic, 0 to 7 for manual)
Boost ECC:
Statistics:
SVG XML code:
نام فارسی: سسک نیزار بزرگ (تالابی)
نام انگلیسی: Great Reed Warbler
نام علمی: Acrocephalus arundinaceus

سسک نیزار بزرگ (تالابی)

صدا:

آواز:  

نام های دیگر:

ویژگی های ظاهری:

طول بدن  : 16 تا 20 سانتی متر

گستردگی بالها :  25 تا 29 سانتی متر

ویژگی های شناسایی:

سسک نیزار بزرگ سسکی با جثه بزرگ از خانواده سسک‌های نیزار است. تا حد زیادی شبیه به سسک تالابی پرصدا است اما نسبت به آن بزرگ تر و رنگ خرمایی تری داردمنقار آن ضخیم تر و کوتاهتر و بال‌های آن بلند تر و نوک تیزتر و دم آن نیز کوتاهتر است. پرنده نر بالغ نوار ابرویی کرم نخودی پهن و تقریباً ناواضحی دارد که در جلوی چشمها پهنتر است و تا پشت چشمها امتداد یافته است. همچنین نوار چشمی سیاه و تقریباً نامشخصی در فاصله منقار تا چشمها دارد. تارک سر، پشت گردن و روتنه زیتونی قهوه‌ای روشن و دمگاه و پوشپرهای روی دم خرمایی تر از روتنه دیده می‌شود.

سسک نیزار بزرگ - Great Reed Warbler

شاهپرهای اولیه در این گونه بلند است و شاهپرهای ثانویه و پوشپرهای تازه روییده روی بال‌های حاشیه سفید مات دارند که پس از مدتی به رنگ خرمایی، خاکی یا زیتونی تغییر می‌کند. چانه، گلو و شکم مایل به سفید و پهلوها نخودی رنگ است و روی سینه رگه‌های قهوه‌ای کمرنگ دارد. پرنده ماده تا حد زیادی شبیه به نر است ولی روتنه روشنتر و زیتنه سفید تری دارد. همانگونه که گفته شد پرنده نر و ماده تقریباً همشکل هستند و با تغییر فصل تغییر چندانی در ظاهر آن‌ها ایجاد نمی‌شود. پرنده نابالغ بدن به طور کلی قهوه‌ای روشنتر از بالغهاست و زیرتنه نخودی تری دارد.

سسک نیزار بزرگ - Great Reed Warbler

 

رژیم غذایی:

رژیم غذایی این سسک را بیشتر حشرات تشکیل می‌دهد و آن‌ها را از روی برگ‌ها ساقه گیاهان در حال پرواز شکار می‌کند؛ همچنین عنکبوت‌ها، برخی حلزون‌ها و مهره‌داران کوچک نیز جز رژیم غذایی این سسک هستند. در خارج از دوره زادآوری نیز از میوه‌ها و انواع توت‌ها تغذیه می‌کند.

ویژگی های زیستی:

زیستگاه:  کناره‌های تالاب‌ها و برکه‌ها با پوشش گیاهی ریشه در آب و نیزارهای انبوه  زیستگاه مناسبی برای سسک‌های نیزار بزرگ می‌باشد.

عادات رفتاری و زیستی: 

در خارج از دوره زادآوری اغلب به تنهایی دیده می‌شوند.پرواز این سسک با بال‌زدن‌های سنگین همراه است.

زادآوری و تولید مثل: 

از فروردین ماه با تشکیل قلمرو، جوجه‌آوری در سسک نیزار بزرگ آغاز می‌شود. در زمان زادآوری آشیانه خود را در نیزارهای حاشیه تالاب‌ها می‌سازد؛ کلونی این گونه به شکل کاسه یا استوانه‌ای از برگ‌ها، ساقه‌های علفی گیاهان، گل‌آذین نی‌هاو تارهای عنکبوت است که به چند ساقه عمودی نی متصل می‌شود و داخل آن را با الیاف نرم گیاهی، پشم و پر می‌پوشاند. تک همسر و گاهی چند همسر (یک نر با دو ماده) است و معمولاً بین 4 تا 6 و به ندرت 3 تخم می‌گذارد؛ بین 14 تا 15 روز طول می‌کشد تا جوجه ها از تخم بیرون بیایند.

پراکنش و فراوانی وزمان مشاهده: 

سسک نیزار بزرگ در اکثر مناطق کشور ایران مهاجر عبوری بهار و پاییزه است. در تالاب‌های با نیزارهای انبوه نواحی جنوبی دریای خزر، جنوب البرز و همچنین غرب و شمال غربی کشور نیز  تابستان‌گذرانی می‌کند.


منابع:

داوطلبینی که در تهیه این معرفی همیاری نمودند:


مشاهدات اعضا:


         

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به باشگاه پرنده نگری ایرانیان می باشد