باشگاه پرنده نگری ایرانیان
اعضا
خانه پرندگان ایران وبلاگ
باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

پرندگان ایران سسک سبز زیتونی

Text string:
QR Code:
Error correction:
Output format:
Border: modules
Scale: pixels per module
Version range: Minimum = , maximum =
Mask pattern: (−1 for automatic, 0 to 7 for manual)
Boost ECC:
Statistics:
SVG XML code:
نام فارسی: سسک سبز زیتونی
نام انگلیسی: Greenish Warbler
نام علمی: Phylloscopus trochiloides

سسک سبز زیتونی

صدا:

آواز:

نام های دیگر:

ویژگی های ظاهری:

طول بدن:   9.5 تا 10.5 سانتی متر

گستردگی بالها :  15 تا 21 سانتی متر

ویژگی های شناسایی: سسک کوچکی است که شباهت هایی به سسک بیدی سبز دارد. البته تفاوتهایی هم وجود دارد که بر اساس آن می توان این دو گونه را از هم تفکیک کرد، مانند جثه و منقار که هر دو در سسک سبز زیتونی کوچک تر و کوتاه تر است. به علاوه، در این سسک رنگ زرد در دو طرف سر و زیرتنه قابل مشاهده نیست. نوار ابرویی سفیدی دارد که از پشت چشم تا پیشانی کشیده می شود و رنگ روشن تری نسبت به سسک بیدی سبز دارد. البته در پر و بال تازه روییده نوار ابرویی کمی متمایل به رنگ زرد است.

 

در این پرنده جنس نر و ماده هم شکل هستند و تغییرات اندک فصلی دارند. در پرنده بالغ تارک سر، پس گردن و روتنه خاکستری سبز دیده می شود. بالها خاکستری تیره هستند و یک نوار بالی پهن کوتاه به رنگ سفید دارد. گاهی نیز نوار بالی نازک و روشن ولی ناواضح دیگری روی پوشپرهای میانی بالها دیده می شود. دم کوتاه، در انتها مربع شکل و به رنگ قهو های است. زیرتنه نیز سفید مات است و سایه ای به رنگ خاکستری کمرنگ در دو طرف سینه و پهلوها قابل مشاهده است. منقار باریک و ظریف،نیم نوک بالایی تیره و نیم نوک پایین صورتی مایل به زرد است. پاها نیز به رنگ خاکستری قهو ه ای هستند. در پر و بال فرسوده در پایان دوره جوجه آوری، پرهای روتنه رنگ سبز زیتونی خود را از دست می دهد و به رنگ خاکستری قهوه ای کمرنگ می گراید، به علاوه نوار یا نوارهای بالی ناپدید و نوار ابرویی منقطع و کوتاهتر می شود. پرنده نابالغ تا حدی شبیه به بالغها است ولی قهوه ای تر به نظر می رسد و روتنه سبز کمرنگ دارد.

 

Greenish Warbler سسک سبز

 

رژیم غذایی:

سسک سبز زیتونی مانند بسیاری دیگر ازسسک ها از حشرات تغذیه می کند و قادر است در هوا به صورت درجابال زنی و یا تعقیب حشرات آنها را صید کند.

ویژگی های زیستی:

زیستگاه:  این گونه معمولا درنواحی پاک تراشی شده و  فضای باز درون جنگل‌ها، درختزاهای باز و حاشیه جنگل ها قابل مشاهده است. البته در پارک ها، بیشه ها و بوته زارها هم می‌ توان آن را دید.

عادات رفتاری و زیستی: 

سسک پر جنب و جوش و چابکی است و به همین دلیل عکاسی از آن تا اندازه ای دشوار است. یکی از ویژگی‌های رفتاری این سسک آواز آن است که ساختاری بدین صورت دارد:‌ "tsit-psityee psityu-psi-ti-ti-ti-ti-si". البته صدای مشخصی دارد و به کمک آن هم می توان این سسک را شناسایی کرد

پراکنش و فراوانی وزمان مشاهده: 

سسک سبز زیتونی مهاجر عبوری بهاره و پاییزه در شمال و شمال شرق ایران است. گونه‌ ای کمیاب است و به سختی می توان آن را مشاهده کرد.


منابع:

داوطلبینی که در تهیه این معرفی همیاری نمودند:


مشاهدات اعضا:


         

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به باشگاه پرنده نگری ایرانیان می باشد