باشگاه پرنده نگری ایرانیان
اعضا
خانه پرندگان ایران وبلاگ
باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

پرندگان ایران سسک بیدی سبز

Text string:
QR Code:
Error correction:
Output format:
Border: modules
Scale: pixels per module
Version range: Minimum = , maximum =
Mask pattern: (−1 for automatic, 0 to 7 for manual)
Boost ECC:
Statistics:
SVG XML code:
نام فارسی: سسک بیدی سبز
نام انگلیسی: Green Warbler
نام علمی: Phylloscopus nitidus

صدا:

آواز:  

نام های دیگر:

ویژگی های ظاهری

طول بدن  : 10 تا 11 سانتی متر

گستردگی بالها :  16 تا 21 سانتی متر

ویژگی های شناسایی:

سسک بیدی سبز، سسکی با جثه کوچک از خانواده سسک‌های برگی است. در این پرنده تارک سر، پشت گردن و روتنه سبز زیتونی دیده می‌شود. دارای خط ابرویی زرد و کشیده است. زیر چشم، گونه و گلو نیز زرد کم‌رنگ می‌باشد. بال‌ها به رنگ خاکستری تیره هستند و یک نوار بالی پهن کوتاه به رنگ زرد مایل به سفید دارد. گاهی نیز نوار بالی نازک روشن ولی ناواضح دیگری روی پوشپرهای میانی بال‌ها دیده می‌شود. دم آن کوتاه و انتهای آن مربع شکل و به رنگ قهوه‌ای است. زیر تنه سفید رنگ و دو طرف سینه و پهلو‌ها ته رنگ خاکستری مات دارد.پاها نیز به رنگ خاکستری قهوه‌ای هستند. منقار به نسبت بلند و قوی دارد و نیم نوک پایین نارنجی کم‌رنگ است. پرنده نابالغ نیز شباهت زیادی به پرنده بالغ دارد. نر و ماده در این گونه همشکل هستند و با تغییر فصل تغییر چندانی در ظاهر آن‌ها ایجاد نمی‌شود.

سسک بیدی زیتونی، پارک ملی توران- عکس از احسان طالبی

ویژگی های زیستی

زیستگاه: 

به طور معمول جنگل‌های انبوه نواحی کوهستانی به ویژه توده‌های توس و افرا و یا راش، درختزارهای ارس و همچنین درختزارهای حاشیه رودخانه‌های کوهستانی زیستگاه مناسبی برای سسک‌های بیدی سبز می‌باشد. در زمستان‌ها نیز درختزارهای باز منطق پست، حاشیه جنگل‌ها و همچنین باغ‌ها، پارک‌ها و پرچین‌ها را به عنوان زیستگاه خود برمی‌گزینند.

عادات رفتاری و زیستی: 

به طور کلی سسک‌های بیدی سبز قلمروطلب و منزوی هستند و در خارج از دوره زادآوری اغلب به تنهاییو گاهی در دسته‌های کوچک دیده می‌شوند.این سسک پرنده‌ای پر جنب و جوش و چابک است و اغلب بال‌های خود را تکان می‌دهد. رژیم غذایی این سسک را بیشتر حشرات و عنکبوت‌های کوچک تشکیل می‌دهد و آن‌ها را از روی برگ‌ها و شاخه‌های اشکوب‌های بالایی درختان و به ندرت بر روی زمین و یا در حال پرواز شکار می‌کند.

زادآوری: 

از اواخر فروردین ماه با تشکیل قلمرو، جوجه‌آوری در سسک بیدی سبز آغاز می‌شود. در زمان زادآوری آشیانه خود را روی زمین، بین بوته‌ها و اغلب در مقابل یک گیاه در حال رشد و یا درون یک سوراخ می‌سازد؛ کلونی این گونه به شکل توده‌ای گنبدی شکل و سست با یک دهانه ورودی از سرشاخه‌ها، برگ‌ها، ساقه‌های علفی و خزه‌ها است که داخل آن را با مو و پر می‌پوشاند. تک همسر است و بین 4 تا 6  تخم می‌گذارد؛ بین 14 تا 16 روز طول می‌کشد تا جوجه ها از تخم بیرون بیایند.

سسک بیدی سبز، تهران، پارک پلیس- عکس از پرستو هدایت زاده

پراکنش و فراوانی 

سسک بیدی سبز در نواحی شمالی و شرقی ایران مهاجر عبوری بهار و پاییزه است. در جنگل‌های کوه‌های کلیبر در آذربایجان شرقی بیشتر و در جنگل‌های نواحی جنوبی دریای کاسپین به تعداد کمتر تابستان‌گذرانی می‌کند.

 


منابع:

داوطلبینی که در تهیه این معرفی همیاری نمودند:


مشاهدات اعضا:


نام: سسک بیدی سبز
عکاس: مهدی دربان
محل مشاهده: پارک شهر تهران
تاریخ: 1398/02/05
نام: سسک بیدی سبز
عکاس: علیرضا کیانی نژاد
محل مشاهده: امامه
تاریخ: 1399/08/09
نام: سسک بیدی سبز
عکاس: بشیر شریف نیا
محل مشاهده: رامسر
تاریخ: 1394/07/26
نام: سسک بیدی سبز
عکاس: بشیر شریف نیا
محل مشاهده: رامسر
تاریخ: 1395/07/22

         

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به باشگاه پرنده نگری ایرانیان می باشد