باشگاه پرنده نگری ایرانیان
اعضا
خانه پرندگان ایران وبلاگ
باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

پرندگان ایران سسک درختی زیتونی

Text string:
QR Code:
Error correction:
Output format:
Border: modules
Scale: pixels per module
Version range: Minimum = , maximum =
Mask pattern: (−1 for automatic, 0 to 7 for manual)
Boost ECC:
Statistics:
SVG XML code:
نام فارسی: سسک درختی زیتونی
نام انگلیسی: Eastern Olivaceous Warbler
نام علمی: Iduna (Hippolais) pallida

سسک درختی زیتونی

صدا:

آواز:

نام های دیگر:

ویژگی های ظاهری:

طول بدن  : 12 تا 14 سانتی متر

گستردگی بالها :  18 تا 21 سانتی متر

ویژگی های شناسایی:

سسک درختی زیتونی سسکی با جثه متوسط از خانواده سسک‌های نیزار و گروه سسک‌های درختی می‌باشد. پرنده بالغ دارای روتنه خاکستری زیتونی کمرنگ می‌باشد. نوار ابرویی کوتاه و کرم رنگدارد که تا جلو چشمها کشیده می‌شود.شاهپرهای اولیه در این سسک متوسط و بلند است.بال‌ها تیره و حاشیه شاهپرهای ثانویه روشن دیده می‌شود انتهای دم مربع شکل و رنگ پریده است. چانه و گلو در سسک درختی زیتونی سفید مات، پهلوها و زیر دم نخودی کمرنگ و مابقی زیرتنه سفید چرک است.منقار آن باریک و بلند و نیم نوک پایین تقریباً زرد است.پرنده نابالغ شباهت زیادی به بالغ دارد ولیرنگ بدن روشنتر، روتنه خاکستری‌تر و دمگاه نخودی است.پرنده نر و ماده در این گونه هم شکل هستند و با تغییرات فصلی تغییری در ظاهر آن‌ها ایجاد نمی‌شود.

سسک درختی زیتونی

عکس از نادره صمیمی

این سسک شباهت زیادی به سسک درختی هندی دارد و احتمال اشتباه شناسایی شدن بین این دو گونه وجود دارد. مهم ترین تفاوت بین این دو گونه در صدا و اندازه کوتاه‌تر بیرون‌زدگی شاهپرهای اولیه (Primary Projection) است.

رژیم غذایی:

رژیم غذایی این سسک را بیشتر حشرات تشکیل می‌دهد و آن‌ها را از نیمه بالایی بوته‌ها و درختان و یا در حال پرواز شکار می‌کند. در اواخر تابستان از میوه گیاهان و انواع توت‌ها نیز تغذیه می‌کند.

ویژگی های زیستی:

زیستگاه:  پارک‌ها، باغ‌ها، پرچین‌ها، بوته‌زارهای نواحی استپی و نیمه بیابانی، درختزارهای باز پهن برگ یا سوزنی برگ حاشیه رودخانه‌ها یا دره‌های رودخانه‌ای گرم، همچنین توده‌های گز و خرما در واحه‌ها زیستگاه مناسبی برای این گونه از سسک‌ها می‌باشد.

عادات رفتاری و زیستی: 

در مناطقی که زمستان‌گذرانی می‌کند قلمروطلب و به صورت منزوی دیده می‌شود. پروازش ترکیبی از بال زدن‌های مختلف استو به دلیل بال‌های گرد و وزن بدنش سنگین، غیریکنواخت و بی‌ثبات بال می‌زند، به ویژه هنگام چرخیدن و فرود آمدن در پوشش گیاهی اغلب دم خود را به پایین تکان می‌دهد.

زادآوری و تولید مثل: 

از اواخر فروردین ماه با تشکیل قلمرو، جوجه‌آوری در سسک درختی زیتونی آغاز می‌شود. در زمان زادآوری آشیانه خود را در سرشاخه‌های بیرونی بوته‌ها می‌سازد؛ کلونی این گونه به شکل کاسه‌ای محکم از ساقه گیاهان، برگ‌ها و اندکی پشم و پر است که داخل آن را با الیاف گیاهی نرم و گاهی مو و پر می‌پوشاند. تک همسر است و بین 3 تا 4  و گاهی دو یا پنج تخم می‌گذارد؛ بین 11 تا 13 روز طول می‌کشد تا جوجه ها از تخم بیرون بیایند.

پراکنش و فراوانی وزمان مشاهده: 

سسک درختی زیتونی به طور کلی در بیشتر مناطق ایران مهاجر عبوری بهار و پاییزه است. در شمال و غرب کشور و همچنین در سمت شرق کشور تا مشهد و سمت جنوب تا مرکز استان خوزستان و منطقه سی‌سخت در زاگرس تابستان‌گذرانی می‌کند.

سسک درختی زیتونی

عکس از نادره صمیمی

 


منابع:

داوطلبینی که در تهیه این معرفی همیاری نمودند:


مشاهدات اعضا:


نام: سسک درختی زیتونی
عکاس: مهدی دربان
محل مشاهده: بم
تاریخ: 1398/01/13
نام: سسک درختی زیتونی
عکاس: مهدی دربان
محل مشاهده: بم
تاریخ: 1398/01/13
نام: سسک درختی زیتونی
عکاس: بشیر شریف نیا
محل مشاهده: آب نیک
تاریخ: 1395/03/07

         

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به باشگاه پرنده نگری ایرانیان می باشد