باشگاه پرنده نگری ایرانیان
اعضا
خانه پرندگان ایران وبلاگ
باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

پرندگان ایران سسک باغی

Text string:
QR Code:
Error correction:
Output format:
Border: modules
Scale: pixels per module
Version range: Minimum = , maximum =
Mask pattern: (−1 for automatic, 0 to 7 for manual)
Boost ECC:
Statistics:
SVG XML code:
نام فارسی: سسک باغی
نام انگلیسی: Garden Warbler
نام علمی: Sylvia borin

صدا:

آواز 

نام های دیگر

ویژگیهای ظاهری

طول بدن: 13تا 5/14 سانتی متر

گستردگی بالها: 20 تا 5/24 سانتی متر

ویژگی های شناسایی: 

سسک باغی سسکی بزرگ جثه از خانواده سسک‌های بیشه است.رنگ کلی بدن آن زیتونی مایل به خاکستری است و تقریباً فاقد نشانه واضحی برای شناسایی است. پرندۀ بالغ نوار ابرویی ناواضح به رنگ نخودی خاکستری کمرنگ دارد. دو طرف گردن خاکستری و تارک سر، پس گردن، روتنه و دمگاه قهوه‌ای زیتونی است. بال‌ها بلند، نوک‌تیز و تیره‌تر از روتنه و حاشیە شاهپرهای ثانویە داخلی و پرهای ردیف سوم بال‌ها خاکی خاکستری کمرنگ دیده میشوند. دم به نسبت بلند و پرهای آن نسبت به دمگاه و روتنه تیره‌تر به نظر می‌رسند. زیرتنه سفید مات، چانه و گلو با ته رنگ نخودی و سینه و پهلوها به رنگ نخودی مایل به قهوه‌ای است. منقاری کوتاه و به نسبت ضخیم، به رنگ خاکستری دارد و نیم‌نوک پایین روشن‌تر دیده می‌شود. پاها نیز قهوه‌ای مایل به خاکستری است. پرندە نابالغ شبیه بالغ‌ها است ولی روتنە آن خاکی‌تر یا مایل به زرد و زیرتنه نخودی یا مایل به زیتونی است.

 سسک باغی، پارک جمشیدیه تهران- عکس از پرستو هدایت زاده

ویژگی های زیستی

زیستگاه: 

حاشیه درختزارهای پهن‌برگ یا مخلوط با سوزنی برگان، بوته‌زارهای دامنه کوه‌ها،پرچین‌های زمین‌های کشاورزی و بوته‌زارهای حاشیه رودخانه‌ها و جویبارها زیستگاه مناسبی برای این گونه می‌باشد.

عادات رفتاری و زیستی:

سسک باغی پرنده‌ای منزوی است و در خارج از دوره زادآوری به تنهایی دیده می‌شود اما در پاییز برای تغذیه از میوه درختان گاهی به دور هم جمع می‌شوند. پرواز سریع و مستقیم دارد؛ به خوبی آواز می‌خواند و در بین شاخه‌ها مخفی می‌شود. در دوره جوجه‌آوری که بیشتر از حشرات تغذیه می‌کند با درجابال‌زنی و یا تعقیب حشرات در حال پرواز آنها را صید می‌کندرژیم غذایی این سسک در زمان جوجه‌آوری و غیر آن متفاوت استدر دوره جوجه‌آوری اغلب حشرات روی برگ‌ها و سرشاخه‌ها را شکار می‌کند و در سایر فصول بیشتر از میوه گیاهان و انواع توت‌ها تغذیه می‌کند.


پراکنش و فراوانی

سسک باغی در ایران به طور معمول مهاجر عبوری بهاره و پاییزه است و در نواحی وسیعی از شمال و غرب کشور دیده می‌شود.




 

منابع:

داوطلبینی که در تهیه این معرفی همیاری نمودند:


مشاهدات اعضا:


         

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به باشگاه پرنده نگری ایرانیان می باشد