باشگاه پرنده نگری ایرانیان
اعضا
خانه پرندگان ایران وبلاگ
باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

پرندگان ایران سارگپه جنگلی

Text string:
QR Code:
Error correction:
Output format:
Border: modules
Scale: pixels per module
Version range: Minimum = , maximum =
Mask pattern: (−1 for automatic, 0 to 7 for manual)
Boost ECC:
Statistics:
SVG XML code:
نام فارسی: سارگپه جنگلی
نام انگلیسی: European Honey Buzzard
نام علمی: Pernis apivorus

سارگپه جنگلی

صدا:

آواز:  

نام های دیگر:

ویژگی های ظاهری:

طول بدن  : 52تا 60 سانتی متر

گستردگی بالها:  135 تا 150 سانتی متر

ویژگی های شناسایی:

سارگپه جنگلی، سارگپه‌ای به نسبت درشت جثه از خانواده قوش‌هاست تا حدی شبیه به سارگپه معمولی است ولی نسبت به آن بزرگ تر است و بال‌های به نسبت بزرگ تر با قاعده باریکتر، سر کوچک تر، گردن بلندتر و دم بلندتر به اندازه عرض بال‌ها دارد. لکه تیره مستطیل شکل در مچ بال‌ها و سه نوار تیره نیز در دم دارد.

سارگپه جنگلی - Honey Buzzard

در مورف‌های متنوعی از روشن تا تیره دیده می‌شود. پرنده نر بالغ، سر خاکستری مایل به آبی، چشم‌های زرد و منقار خاکستری دارد. روتنه قهوه‌ای مایل به خاکستری و نوک شاهپرهای اولیه و حاشیه بال‌ها سیاه است. زیرتنه نیز روشن با خطوط سیاه دیده می‌شود. در پرنده ماده بالغ، سر قهوه‌ای تر، روتنه قهوه‌ ای تیره و خطوط سیاه رنگ بدن، زیر بال‌ها و دم واضحتر دیده می‌شود. همانگونه که گفته شد پرنده نر و ماده از لحاظ شکل ظاهری تا حدودی مشابه هستند اما با تغییر فصل تغییری در ظاهر آن‌ها ایجاد نمی‌شود. در پرنده نابالغ نیز رنگ پر و بال متنوع و نسبت به بالغ‌ها تیرگی حاشیه بال‌ها بیشتر است، سطح زیر شاهپرهای پرواز و دم، خطوط بیشتری دارد، چشم‌ها تیره و قاعده نیم‌نوک بالایی نیز به رنگ زرد است.

سارگپه جنگلی - Honey Buzzard

رژیم غذایی:

رژیم غذایی سارگپه جنگلی را خزندگان، دوزیستان، جوجه پرندگان کوچک و کرم‌های خاکی تشکیل می‌دهد همچنین از برخی از میوه‌ها نیز تغذیه می‌کند.

ویژگی های زیستی:

زیستگاه:  جنگل‌های به نسبت باز، چمنزارها و تالاب‌های کوچک زیستگاه مناسبی برای این پرنده محسوب می‌شود.

عادات رفتاری و زیستی: 

سارگپه جنگلی پروازی قوی با بال‌زدن‌های آرام دارد و با بال‌های باز اوج می‌گیرد در نواحی جنگلی به خوبی روی زمین قدم می‌زند و زمین را برای یافتن لانه، لارو و شفیره زنبورهای وحشی حفر می‌کند.

زادآوری و تولید مثل: 

از اواسط خرداد ماه، جوجه‌آوری در سارگپه جنگلی آغاز می‌شود. در زمان زادآوری آشیانه خود را در درختزارهایی با درختان بلند می‌سازد؛ لانه این گونه به شکل توده ای از شاخه‌های کوچک است که روی درختان بنا می‌کند و داخل آن را با ساقه‌های نازک و برگ‌های سبز می‌پوشاند. گاهی نیز آشیانه قدیمی سایر پرندگان را بازسازی و از آن استفاده می‌کند. تک همسر است و معمولاً 2 و گاهی 1 یا 3 تخم می‌گذارد؛ بین 30 تا 35 روز طول می‌کشد تا جوجه ها از تخم بیرون بیایند.

پراکنش و فراوانی وزمان مشاهده: 

سارگپه جنگلی در جنگل‌های نواحی جنوبی دریای خزر تابستان‌گذرانی می‌کند. همچنین گزارش‌هایی مبنی بر مشاهده این پرنده در اطراف تهران، طبس و حوالی رود دز وجود دارد.


منابع:

داوطلبینی که در تهیه این معرفی همیاری نمودند:


مشاهدات اعضا:


نام: سارگپه جنگلی
عکاس: بشیر شریف نیا
محل مشاهده: رامسر
تاریخ: 1395/02/05
نام: سارگپه جنگلی
عکاس: امیر مدیری
محل مشاهده: هویر
تاریخ: 1401/03/26

         

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به باشگاه پرنده نگری ایرانیان می باشد