باشگاه پرنده نگری ایرانیان
اعضا
خانه پرندگان ایران وبلاگ
باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

پرندگان ایران آبچلیک آواز خوان

Text string:
QR Code:
Error correction:
Output format:
Border: modules
Scale: pixels per module
Version range: Minimum = , maximum =
Mask pattern: (−1 for automatic, 0 to 7 for manual)
Boost ECC:
Statistics:
SVG XML code:
نام فارسی: آبچلیک آواز خوان
نام انگلیسی: Common Sandpiper
نام علمی: Actitis hypoleucos

آبچلیک آوازخوان

صدا:

آواز:  

نام های دیگر:

ویژگی های ظاهری

طول بدن:  19  تا 21 سانتی متر

گستردگی بالها: 38  تا 41 سانتی متر

ویژگی های شناسایی:

آبچلیک آوازخوان آبچلیکی با جثه کوچک تا متوسط از خانواده و گروه آبچلیک‌هاست. بدنی به نسبت کشیده، دم بلند و پاها و گردنی کوتاه دارد.  پرنده بالغ در دوره جوجه‌آوری با روتنه قهوه‌ای مایل به زیتونی با خطوط قهوه‌ای تیره و دمگاه و دم زیتونی با حاشیه سفید دیده می‌شود.  در پرواز نوارهای بالی سفید و نوار سفید در حاشیه عقبی بال‌ها به خوبی قابل مشاهده است. گردن و سینه رگه رگه، مابقی زیر تنه سفید است و این سفیدی تانزدیک شانه ادامه دارد. پاها مایل به سبز یا زرد است و در پرواز از حد دم تجاوز نمی‌کند. در خارج از دوره جوجه‌آوری بدن رنگ پریده‌تر و خطوط روی سر کمتر می‌شود. پرنده نابالغ شبیه به بالغ‌ها در فرم زمستانه است ولی پرهای روتنه، حاشیه نخودی دارد و پوشپرهای روی بال‌ها دارای رگه‌رگه‌های بیشتری است. همانگونه که گفته شد پرنده نر و ماده همشکل و با تغییر فصل تغییرات اندکی در شکل ظاهری آن‌ها ایجاد می‌شود.

عکس از بشیر شریف نیا

ویژگی های زیستی

زیستگاه: 

گستره وسیعی از زیستگاه‌های آبی شور و شیرین از جمله نهرها و رودخانه‌های کوهستانی، دریاچه‌ها، تالاب‌ها آبگیرها، همچنین سواحل صخره‌ای و شوره‌زارهای ساحلی  تالاب‌ها زیستگاه مناسبی برای آبچلیک آوازخوان محسوب می‌شود. این پرنده از زمین‌های گلی بین جزرومدی باز دوری می‌کند.

عادات رفتاری و زیستی: 

به طور کلی آبچلیک آوازخوان پرنده‌ای چندان اجتماعی نیست و اغلب به تنهایی یا در دسته‌های کوچک دو تا سه‌تایی و در حال دویدن در حاشیه آب بین سنگ‌های ساحل رودخانه‌ها دیده‌ می‌شود. در ارتفاع کم و نزدیک به سطح آب پرواز می‌کند، بال‌زدن‌های کم‌دانه، منظم و سریعو توام با بال بازوروی‌های کوتاه دارد و در این حالت بال‌ها را خمیده و روبه پایین نگاه می‌دارد. به طور مداوم مخصوصاً هنگام خطر سر و دم خود را تکان می‌دهد. رژیم غذایی آبچلیک آوازخوان را بیشتر بی‌مهره‌ها خصوصاً حشرات تشکیل می‌دهد.

زادآوری:

از اواسط اردیبهشت با تشکیل قلمرو، جوجه‌آوری در آبچلیک آوازخوان آغاز می‌شود. این گونه، آشیانه‌اش حفره‌ای کم عمق روی زمین، بین سنگ‌ها و در حاشیه آب‌ است که درونش را با اندکی الیاف گیاهی ازطراف می‌پوشاند. معمولاً چهار و به ندرت سه تا پنج تخم می‌گذارد؛ بین 20 تا 23 روز طول می‌کشد تا جوجه ها از تخم بیرون بیایند.

پراکنش و فراوانی 

به طور معمول در نهرها و رودخانه‌های واقع در کوهستان‌های آذربایجان، کپه داغ، البرز و زاگرس تا یاسوج تابستان گذرانی می‌کند. تعداد کمی از این پرنده در تالاب‌های استان‌های خوزستان و فارس، امتداد سواحل جنوب، جنوب شرقی استان سیستان و بلوچستان و نیز نواحی جنوبی دریای خزر زمستان گذرانی می کند. همچنین در اغلب تالاب‌های کشور به صورت مهاجر معمول دیده می‌شود.

 

مشاهدات اعضا:


نام: آبچلیک آواز خوان
عکاس: بشیر شریف نیا
محل مشاهده: چالوس
تاریخ: 1397/02/30
نام: آبچلیک آواز خوان
عکاس: نادره صمیمی
محل مشاهده: بوشهر
تاریخ: 1398/01/12
نام: آبچلیک آواز خوان
عکاس: راهله مهرآسا
محل مشاهده: بوشهر
تاریخ: 1399/10/12
نام: آبچلیک آواز خوان
عکاس: نوید هرمزی
محل مشاهده: اهواز
تاریخ: 1399/11/06
نام: آبچلیک آواز خوان
عکاس: میترا دانشور
محل مشاهده: پسابندر
تاریخ: 1400/10/06
نام: آبچلیک آواز خوان
عکاس: امیر مدیری
محل مشاهده: جزیره کیش
تاریخ: 1400/12/13
نام: آبچلیک آواز خوان
عکاس: امیر مدیری
محل مشاهده: هرمزگان
تاریخ: 1401/01/01

         

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به باشگاه پرنده نگری ایرانیان می باشد