باشگاه پرنده نگری ایرانیان
اعضا
خانه پرندگان ایران وبلاگ
باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

پرندگان ایران سار صورتی

Text string:
QR Code:
Error correction:
Output format:
Border: modules
Scale: pixels per module
Version range: Minimum = , maximum =
Mask pattern: (−1 for automatic, 0 to 7 for manual)
Boost ECC:
Statistics:
SVG XML code:
نام فارسی: سار صورتی
نام انگلیسی: Rosy Starling
نام علمی: Pastor (Sturnus) roseus

ویژگی‌های ظاهری

طول بدن: 19 تا 22 سانتی‌متر

گستردگی بال‌ها: 37 تا 42 سانتی‌متر

ویژگی های شناسایی:

ساری با جثه متوسط که از نظر اندازه و ساختار بدن شبیه «سار» است، اما به واسطه رنگ صورتی و سیاه بدن و کاکل بلند آویخته بر روتنه از آن متمایز می‌شود. نر و ماده هم‌شکل و دارای اندک تغییرات فصلی هستند. پرنده نر بالغ در دوره جوجه‌آوری سر، گردن و سینه سیاه با جلای بنفش دارد و دارای کاکل بلندی است که تا پس‌سرش آویزان است. روتنه، دمگاه، سینه، شکم و پهلوها صورتی کم‌رنگ هستند. بال‌ها سیاه با جلای سبز و آبی ارغوانی، دم سیاه و پرهای کلوآک، ران‌ها و پوش‌پرهای زیر دم نیز سیاه دیده می‌شود. منقار نسبتاً کوتاه و ضخیم، به رنگ قرمز مایل به نارنجی و در قاعده سیاه و پاها نیز صورتی روشن هستند. در خارج از این دوره نوک پرهای تارک سر، روتنه، گلو و سینه، قهوه‌ای خاکستری می‌شود و ظاهری مندرس به پرنده می‌دهد. همچنین منقار تیره و پاها گوشتی زرد دیده می‌شوند. پرنده ماده اندکی مات‌تر از نر است. پرنده نابالغ یکدست قهوه‌ای خاکی به نظر می‌رسد، دمگاه و زیرتنه مایل به خاکستری کم‌رنگ است و به این واسطه شباهت زیادی به سار نابالغ دارد، اما به واسطه منقار ضخیم‌تر و خمیده‌تر با قاعده زرد رنگ (نه سیاه) از آن متمایز می‌شود. همچنین پاهای نارنجی صورتی دارد.

سار صورتی، اراک، سلفچگان- عکس از قربانعلی حاجی آبادی

ویژگی‌های زیستی

زیستگاه:

نواحی استپی و نیمه‌بیابانی، دشت‌ها و علفزارهای باز، اراضی مزروعی و نواحی سنگی و صخره‌ای باز در کوهستان‌ها را به عنوان زیستگاه برمی‌گزیند. همچنین گاهی در باغ‌ها، پرچین‌ها، خاربن‌ها و نیزارها دیده می‌شود.

عادات رفتاری و زیستی:

پرنده‌ای اجتماعی است و در تمام طول سال در دسته‌های کوچک و بزرگ دیده می‌شود. پروازش شباهت زیادی به سار دارد و اغلب در ارتفاع متوسط تا پایین جابه‌جا می‌شود. در دوره جوجه‌آوری بیشتر از حشرات به ویژه ملخ‌ها، آخوندک‌ها و موریانه‌ها و در سایر اوقات سال از انگور، توت، انجیر و همچنین دانه‌ها، میوه‌ها و شهد برخی گیاهان تغذیه می‌کند. گاهی نیز مارمولک‌های کوچک را صید می‌کند. جوجه‌آوری از اواسط اردیبهشت و با تشکیل کلنی‌های بزرگ متشکل از صدها تا هزاران جفت در علفزارهای باز آغاز می‌شود. تک‌همسر است و آشیانه‌اش توده نامنظمی از علوفه، برگ‌ها و ساقه‌ها است که آن را در حفره‌های موجود در صخره‌ها، خرابه‌ها، دیواره‌های سنگی یا در زمین بنا می‌کند و دورنش را با ریشک‌ها، مو و پر می‌پوشاند. معمولاً پنج تا شش و به ندرت سه تا نه تخم بیضی، صاف، خیلی صیقلی، آبی روشن کم‌رنگ و به ابعاد 21 × 7/28 میلی‌متر می‌گذارد. تفریخ تخم‌ها شانزده تا هجده روز به طول می‌انجامد.

زادآوری:

جوجه‌ها در بدو تولد تا حد کمی پوشیده از کرک، ناتوان و برای تغذیه وابسته به والدین هستند، در حدود 24 روزگی آشیانه را ترک می‌کنند و کمی پس از آن مستقل می‌شوند. معمولاً یک و در صورت فراوانی حشرات به ویژه ملخ‌ها، دو دسته تخم در یک دوره جوجه‌آوری می‌گذارد.

پراکنش و فراوانی

به صورت محلی تابستان‌گذران نواحی شمالی خراسان، ترکمن صحرا در استان گلستان و آذربایجان است. همچنین به صورت مهاجر عبوری معمول در بهار و به تعداد اندک در پاییز در نواحی وسیعی از شمال و شرق و به ندرت در جنوب کشور دیده می‌شود. گزارش‌هایی از مشاهده تعداد انگشت‌شماری از این پرنده در اواخر اردیبهشت در زاهدان و هورمک در استان سیستان و بلوچستان و همچنین در اوایل شهریور در جزیره خارک در دست است.

وضعیت حفاظت

در فهرست پرندگان حمایت‌شده ایران است و ارزش حفاظتی دارد.


مشاهدات اعضا:


نام: سار صورتی
عکاس: پرستو هدایت زاده
محل مشاهده: کردستان
تاریخ: 1398/02/21
نام: سار صورتی
عکاس: سولماز پرستاری
محل مشاهده: ماسوله
تاریخ: 1399/03/11
نام: سار صورتی
عکاس: سولماز پرستاری
محل مشاهده: ماسوله
تاریخ: 1399/03/11
نام: سار صورتی
عکاس: امیر مدیری
محل مشاهده: نیشابور
تاریخ: 1399/03/29
نام: سار صورتی
عکاس: امیر مدیری
محل مشاهده: هویر
تاریخ: 1401/03/26
نام: سار صورتی
عکاس: وحید اشرفی
محل مشاهده: رادکان
تاریخ: 1401/02/13
نام: سار صورتی
عکاس: امیر مدیری
محل مشاهده: دیزین دربندسر
تاریخ: 1401/03/20
نام: سار صورتی
عکاس: عادله صفری امین
محل مشاهده: خراسان کلات
تاریخ: 1402/02/01

         

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به باشگاه پرنده نگری ایرانیان می باشد