باشگاه پرنده نگری ایرانیان
اعضا
خانه پرندگان ایران وبلاگ
باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

پرندگان ایران جغد خالدار کوچک (کوچک جنوبی)

Text string:
QR Code:
Error correction:
Output format:
Border: modules
Scale: pixels per module
Version range: Minimum = , maximum =
Mask pattern: (−1 for automatic, 0 to 7 for manual)
Boost ECC:
Statistics:
SVG XML code:
نام فارسی: جغد خالدار کوچک (کوچک جنوبی)
نام انگلیسی: Spotted Owlet
نام علمی: Athene brama

ویژگی‌های ظاهری

طول بدن: 20 تا 22 سانتی‌متر

گستردگی بال‌ها: 48 تا 52 سانتی‌متر

 

ویژگی های شناسایی:

جغدی کوچک‌جثه و تا حد زیادی شبیه به «جغد کوچک» است، اما نسبت به آن تیره‌تر و زیرتنه دارای راه‌راه عرضی (نه رگه‌رگه طولی) است. نر و ماده هم‌شکل و فاقد تغییرات فصلی هستند. پرنده بالغ با سر تخت به رنگ خاکستری قهوه‌ای همراه با لکه‌های سفید کوچک و دیسک صورت دودی با لکه‌های سفید در بالا و پایین چشم‌های زرد رنگش شناسایی می‌شود. روتنه خاکستری قهوه‌ای همراه با لکه‌های سفید کوچک روی آن و زیرتنه سفید و پوشیده از راه‌راه عرضی قهوه‌ای و سفید است. چانه، گلو و دو طرف گردن سفید و نیم‌طوق پهن و سفید رنگی در جلوی گردن نمایان است. پرنده نابالغ روشن‌تر از بالغ‌ها و راه‌راه عرضی در زیرتنه چندان واضح نیست.

عکس از فرشید صمیمی

ویژگی‌های زیستی

زیستگاه:

در زیستگاه‌هایی مشابه زیستگاه جغد کوچک دیده می‌شود، اما نسبت به آن بیشتر در باغ‌ها، درختزارهای کهن‌سال، اطراف مناطق مسکونی و کشتزارها دیده می‌شود.

عادات رفتاری و زیستی:

پروازش موجی‌شکل شامل چند بار بال‌زدن سریع و سپس بستن بال‌ها و سرخوردن در هوا است. بیشتر در حوالی غروب آفتاب و شب‌ها فعالیت می‌کند، اما گاهی در طول روز هم دیده می‌شود. اغلب در سوراخ‌ها یا روی شاخه‌های اصلی درختان به صورت جفت یا گروه‌های خانوادگی به استراحت می‌پردازد. از سوسک‌ها، شب‌پره‌ها، ملخ‌ها، عقرب‌ها و دیگر حشرات، همچنین پستانداران و پرندگان کوچک، مارمولک‌ها، وزغ‌ها و کرم‌های خاکی تغذیه می‌کند.

زادآوری:

جوجه‌آوری از دی ماه آغاز می‌شود. سیستم جفت‌گیری چندان مشخص نیست و ممکن است چند نر با یک ماده جفت‌گیری کنند یا حتی چند ماده با یکدیگر تظاهرات جفت‌گیری نشان دهند. آشیانه‌اش گودی کم‌عمق با اندکی الیاف گیاهی یا پر است که آن را در حفره‌های موجود در تنه درختان، ساختمان‌ها، شکاف صخره‌ها و یا دیواره‌های عمودی بنا می‌کند. معمولاً سه تا چهار و گاهی پنج تخم تقریباً گرد، به رنگ سفید و به ابعاد 1/27 × 2/32 میلی‌متر می‌گذارد. تفریخ تخم‌ها 28 تا 33 روز به طول می‌انجامد. جوجه‌ها در بدو تولد پوشیده از کرک، ناتوان و برای تغذیه وابسته به والدین هستند. پرورش جوجه‌ها حدود 32 روز طول می‌کشد.

پراکنش و فراوانی

مقیم معمول مناطق جنوبی کشور از بندر دیر در جنوب شرق تا جنوب استان هرمزگان و نواحی جنوبی تا مرکزی استان سیستان و بلوچستان است و به نظر می‌رسد که در این مناطق جایگزین جغد کوچک شده است.

وضعیت حفاظت

در فهرست پرندگان حمایت‌شده ایران قرار دارد و دارای ارزش حفاظتی است.


مشاهدات اعضا:


         

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به باشگاه پرنده نگری ایرانیان می باشد