باشگاه پرنده نگری ایرانیان
اعضا
خانه پرندگان ایران وبلاگ
باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

روز جهانی پرندگان مهاجر - 24 اردیبهشت 1401

پوستر روز جهانی پرندگان مهاجر 1401

از سال 2006 هر ساله دومین شنبه ماه می که امسال مصادف است با 18 اردیبهشت، به نام روز جهانی پرندگان مهاجر شناخته می‌شود. هدف از این نامگذاری و برنامه‌هایی که به این مناسبت تدارک دیده می‌شود تأکید بر مشارکت فعال در حفاظت از پرندگان مهاجر است.

برگزاری روز جهانی پرندگان مهاجر به منظور آگاه کردن مردم به درک اهمیت حضور پرندگان در محیط‌های طبیعی و ترغیب جوامع محلی به مشارکت فعال در شناخت و حفاظت از پرندگان مهاجر می‌باشد.

در این روز می‌توان انتظار داشت که سازمانهای رسمی و تشکل‌های مردم نهاد در سراسر دنیا، فعالیت‌ها و برنامه‌هایی را طراحی و اجرا کنند تا ضمن افزایش آگاهی عمومی، به حفاظت از این پرندگان و زیستگاه آنان کمک شود. بنابراین هر سال رویدادهایی در نقاط گوناگون دنیا به مناسبت این روز برگزار و در سایت رسمی متعلق به این رویداد اعلان می‌گردد.

سالهای پیش نیز باشگاه پرنده نگری ایرانیان برنامه‌هایی را با کمک داوطلبان و یاران همراه خود برگزار می‌نمود امسال نیز با توجه به شرایط و محدودیت‌های این روزها برنامه‌هایی تدارک دیده شده است که در ادامه معرفی خواهد شد. 

شعار روز جهانی پرندگان مهاجر در سال 1401: نورها را در شب برای پرندگان کم کنید.

آلودگی نوری چیست؟

استفاده از نور مصنوعی در شب، در سرتاسر جهان رو به افزایش است. پایش‌های ماهواره‌ای افشا کرده است که از سال 2012 تا 2016، تعداد فضاهای بازی که با نور مصنوعی روشن می‌شوند سالی 2.2 درصد افزایش داشته است و طبق مطالعه‌ای جدیدتر در سال 2021، این عدد ممکن است خیلی بیشتر از این‌ها باشد.

اگرچه تعاریف متفاوتی از آلودگی نوری وجود دارد، طبق قطعنامه CMS 13.05 «آلودگی نوری به نور مصنوعی که الگوهای طبیعی روشنایی و تاریکی در اکوسیستم‌ها را دستکاری می‌کند، اشاره دارد.»

نور مصنوعی برای روشنایی خیابان‌ها، ساختمان‌های تجاری، مسکونی و صنعتی استفاده می‌شود. این کار اغلب به خاطر امنیت است، در حالی که بناهای یادبود، کلیسا‌ها، برج‌ها و سایر نماها احتمالا به دلایل زیبایی‌شناختی در شب چراغانی می‌شوند. امروز بیش از 80 درصد از جمعیت جهان زیر یک «آسمان روشن» زندگی می‌کند، عددی که در اروپا و آمریکای شمالی به 99 درصد نزدیک‌تر است. استفاده فزاینده از روشنایی، محیط طبیعی را به شکل چشمگیری تغییر داده است و بر حیوانات وحشی، از جمله انواع زیادی از پرندگان مهاجر اثر می‌گذارد.

آلودگی نوری چطور بر پرنده‌ها اثر می‌گذارد؟

آلودگی نوری ممکن است رفتارهای پرندگان، از جمله مهاجرت، گشتن دنبال غذا و ارتباطشان از طریق صدا را دچار تغییر کند. همچنین بر میزان فعالیت آنها و مصرف انرژیشان اثرگذار است. پرندگان مهاجر به ویژه در معرض آلودگی نوری قرار دارند، مخصوصا آن دسته از پرندگانی که در شب مهاجرت می‌کنند. آلودگی نوری پرندگان شب‌مهاجر را به خود جذب کرده و سرگردان می‌کند که ممکن است منجر به گرفتار شدن آنها در محیط‌های چراغانی‌شده شود. این رفتار غیرطبیعیِ ناشی روشنایی می‌تواند به این معنا باشد که پرندگان ذخایر انرژی خود را تحلیل برده و در خطر خستگی، شکار و برخوردهای مرگبار قرار بگیرند.

هر سال، آلودگی نوری در مرگ میلیون‌ها پرنده به دلیل برخورد با ساختمان‌ها و سایر سازه‌های انسان ساز سهم دارد. مهاجرانی که مسافتی طولانی را طی می‌کنند، ممکن است مهاجرتشان را در مناطقی با میزان کمتر آلودگی نوری شروع کرده و به پایان برسانند، اما در طول مهاجرت احتمال دارد از بالای مناطقی با توسعهٔ چشمگیر شهری پرواز کنند که در آنجا میزان بالایی از نور مصنوعی را تجربه می‌کنند. پرندگان مهاجر ممکن است مخصوصا وقتی که ابر کم‌ارتفاع، مه یا باران هست و در ارتفاع پایین‌تری پرواز می‌کنند، جذب نورها شوند.

برنامه‌های باشگاه به مناسبت روز جهانی پرندگان مهاجر

1. سفر پرنده‌نگری به کانی‌برازان و تالاب‌های شهرستان نقده (سه و نیم روزه) - چهارشنبه 21 تا جمعه 23 اردیبهشت 1401

2. سفر پرنده‌نگری و مشاهده حیات وحش در رودبارک و پرور (دو روزه) - پنج‌شنبه 22 و جمعه 23 اردیبهشت 1401

3. پرنده‌نگری رایگان در پارک شهر تهران - پنج‌شنبه 22 اردیبهشت 1401 

4. پرنده‌نگری در تالاب صالحیه - پنج‌شنبه 23 اردیبهشت 1401

5. پرنده‌نگری در بندعلیخان - جمعه 24 اردیبهشت 1401

6. پرنده‌نگری در پارک وکیل آباد (مشهد) - جمعه 24 اردیبهشت 1401

7. لایو اینستاگرامی با موضوع تأثیر آلودگی نوری بر روی پرندگان - شنبه 24 اردیبهشت 1401- جزئیات در صفحه اینستاگرام باشگاه اعلام خواهد شد.


تاریخ ارسال: 1401/02/19
نظرات شما:
مطالب مرتبط:

         

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به باشگاه پرنده نگری ایرانیان می باشد