باشگاه پرنده نگری ایرانیان

گزارش سفر پرنده نگری دوستانه قنبرآباد| 24 بهمن 99

گزارش سفر پرنده نگری دوستانه قنبرآباد| جمعه 24 بهمن 99

ابراهیم شکوهی

سفرهای پرنده نگری دوستانه بیرون شهری در باشگاه پرنده نگری ایرانیان سبک جدیدی از سفر‌های پرنده نگری است که با رویکرد آموزش عملی و بهینه پرنده ‏نگری برای تمامی افراد علاقه مند از جمله افراد غیر عضو در نظر گرفته شده است. هماهنگی این سفرها توسط باشگاه انجام شده و راهنمای متخصص نیز از سوی باشگاه تعیین می‌گردد تا علاوه بر هماهنگی ها ‏قبل از سفر، در طول برنامه آموزش‌های مقدماتی را که به مقتضای سایت پرنده نگری مورد نظر از سوی راهنمای برنامه امکان ‌پذیر ‏باشد، به شرکت کنندگان ارائه نماید. خدمات دیگری که در این مدل برنامه ها از سوی باشگاه ارائه می شود شامل هماهنگی ‏ها و استفاده از تلسکوپ (در برنامه هایی که نیاز باشد) است.‏

عکس از حمیدرضا عمادی

برنامه این هفته سه ویژگی مهم داشت: 1- انجام پروژه سرشماری پرندگان کنارآبزی توسط 3 نفر از شرکت کنندگان 2- حضور یکی از شرکت کنندگان با 12 سال سن همراه با خانواده خود 3- حضور یک نفر جهت فیلمبرداری از گروه و ثبت تصاویر گروهی

طبق اعلام قبلی و هماهنگی های صورت گرفته در گروه واتس‌اپ، شرکت کنندگان در ساعت 6:30 صبح در محل قرار حضور داشتند و برنامه با خودرو های شخصی شرکت کنندگان آغاز شد. در مسیر رسیدن به تالاب توقف کوتاهی داشتیم و توضیحاتی در مورد زیستگاه و پرندگان مورد انتظار داده شد و حدود ساعت 8 صبح به کنار تالاب رسیدیم. به نظر می‌رسید با گرمتر شدن هوا و نزدیک شدن به فصل مهاجرت، پرندگان بیشتری نسبت به هفته های گذشته در تالاب حضور دارند که خوشبختانه همین طور نیز بود. چندین پاشلک معمولی در فاصله ای نه چندان دور و دسته‌ی بزرگ خروس کولی‌ها در انتهای تالاب به همراه گونه های دیگر جلب توجه می‌نموند. در این بخش از برنامه موفق به دیدن غاز خاکستری و تنجه در میان اردک های سرسبز و خوتکاهای معمولی شدیم.

غاز خاکستری _ عکس از میترا دانشور

با توجه به رویکرد آموزشی تور، در فرصت های مختلف در مورد پرندگان مشاهده شده توضیحاتی داده شد و شرکت کندگان نیز با علاقه مشتاق یادگیری و شناسایی گونه ها بودند.

عکس از حمیدرضا عمادی

پس از مدتی پرنده‌نگری در این بخش از تالاب و صرف صبحانه به بخش غربی تالاب که مکان مناسبی برای مشاهده پرندگان کنار آبزی است رفتیم. سه نفر از شرکت کنندگان که جهت شمارش پرندگان کنارآبزی در این برنامه حضور داشتند چند دقیقه ای زودتر از بقیه گروه به این بخش از تالاب رفتند که در این فرصت موفق به دیدن سلیم طلایی های اروپایی شدند و ما هم از فاصله ی دور این گروه را که بین خروس کولی هایی که روی زمین نشسته بودند مشاهده کردیم. البته از آن فاصله حتی با تلسکوپ هم امکان شناسایی دقیق نوع گونه سلیم طلایی ها برای ما وجود نداشت ولی با توجه به مشاهده چند دقیقه قبل دوستانمان، مطمئن شدیم که این گروه همان سلیم طلایی های مشاهده شده توسط گروه سرشماری باشگاه هستند. همچنین تلیله های شکم سیاه و آبچلیک های پاسرخ در این بخش از تالاب مشاهده شدند.

سلیم طلایی اروپایی _ احسان طالبی

عقاب دریایی دم سفید نیز از ابتدا در محل حضور داشت و هر از چند‌گاهی با پروازی کوتاه، موقعیت خود را جابجا می‌کرد. این جابجایی ها باعث فرار دسته های پرندگان از محل پرواز این عقاب بزرگ جثه و شکوهمند می‌گردید که صحنه های زیبایی از پرواز دسته های پرندگان را نمایان می‌کرد.

بار دیگر به بخش اصلی تالاب برگشتیم و این بار به مشاهده کاکایی ها، اردک‌نوک پهن و اردک‌های ارده‌ای که در وسط تالاب بودند، مشغول شدیم. با نزدیک شدن به نیمه‌ی روز و گرمتر شدن هوا، زمان مناسب برای دیدن پرندگان شکاری فرا رسید و سه کوکور سیاه در بالای سرمان پرواز می‌کردند.

کورکور سیاه _ عکس از صالح روشنی

این بار به سمت شرق تالاب رفتیم و جاده کنار کانال رفتیم در این بخش توانستیم راحت‌تر اردک ها را مشاهده کنیم و از اردک‌های سرحنایی و سیاه‌کاکل عکاسی کنیم.

اردک های سیاه کاکل _ عکس از میترا دانشور

مشاهده سسک چیفچاف کوهی نیز نقطه عطف این برنامه در این بخش از تالاب بود.

سسک چیفچاف کوهی _ عکس از صالح روشنی

بخش بعدی برنامه طبق معمول در خیابان درختی برای مشاهده جغدهای گوشدراز انجام شد که توانستیم چندین جغد گوشدراز را در روی یک درخت مشاهده کنیم.

جغد گوشدراز _ عکس از مرتضی عبادی

در پایان نیز بررسی محتویات پلت (ریمه) پرندگان توسط آقای یاشار صدف زاده برای دیدن اجزای هضم نشده طعمه های جغدها مانند آرواره های جوندگان، تجربه جدیدی برای برخی شرکت کنندگان بود که اطلاعات جالبی را بدست آوردند.

محتویات پلت (ریمه) جغد گوشدراز _ عکس از حمیدرضا عمادی

در پایان نیز به همراه چند نفر از شرکت کنندگان از سایت پرندگان شکاری آراد کوه بازدید کردیم و عقاب شاهی، عقاب استپی و تعداد بسیار زیادی کورکور سیاه مشاهده شدند.

چک لیست های پرندگان مشاهده شده:

تالاب قنبرآباد: https://ebird.org/checklist/S81614339

جاده درختی: https://ebird.org/checklist/S81613929

سایت پرندگان شکاری آراد کوه: https://ebird.org/checklist/S81614282

با تشکر از خانم میترا دانشور بابت ثبت مشاهدات در سایت ebird

شرکت کنندگان:

میترا دانشور (سرشماری پرندگان کنارآبزی) - صالح روشنی - یاشار صدف‌زاده (سرشماری پرندگان کنارآبزی)- احسان طالبی (سرشماری پرندگان کنارآبزی) - حمیدرضا عمادی (فیلمبرداری) - مرتضی عبادی - اسماعیل معینی - شیدا معینی - پیمان مقبل - اردوان وکیلی (12 ساله) - حمید وکیلی - خانم وکیلی