باشگاه پرنده نگری ایرانیان
اعضا
خانه پرندگان ایران وبلاگ
باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

سفر به سرزمین تالاب ها - قسمت چهارم

روز چهارم – تالاب کانی برازان

28 آبان - روز آخر سفر معمولا حس غریبی دارد. دوست نداری که زود تمام شود. تصمیم میگیریم صبح زود دوباره به تالاب کانی برازان برویم. و از قسمتهایی که روز اول پایش نکرده ایم شروع کنیم. ساعت 7 صبح سمت شرقی تالاب هستیم. هوا کاملا ابری و خنک است. ولی از بارش هنوز خبری نیست. چند جا از تپه مشرف به تالاب دوربین می کشیم. و مرتب جا عوض میکنیم. صدای خش خش از لابلای نی ها توجه امان را جلب می کند. یک شغال از نیزار خارج و با دیدن ما دوباره به درون نیزار برمیگردد. دو شغال دیگر هم سمت غرب تالاب هستند. تراکم جمعیت پرندگان و گونه های موجود با روز اول تغییری نکرده است. 

دو ساعت بعد آقای سفرنگ با بهزاد و خانم غنی زاده هم میرسند و به اتفاق ادامه میدهیم. ساعت 11 با ماشین میرویم سمت غرب تالاب و مابین زهکشی و کانال برای دیدن دسته های غاز که دو ماهیخورک ابلق را هم می بینیم.

ساعت 12 به کارمان پایان میدهیم. چون قرار بود من با قطار ساعت 14 از مهاباد به تهران برگردم. بقیه دوستان هم با ماشین حمید برگردند.

لیست مشاهدات امروز: اگرت بزرگ، حواصیل خاکستری، اردک سر سبز، باکلان کوچک، پلیکان سفید، فیلوش، زاغی، فلامینگو، چنگر، خوتکا، اردک نوک پهن، غاز خاکستری، زردپره تالابی، سسک ابو سفید، چرخ ریسک نیزار، آووست، ماهیخورک ابلق، گنجشک سینه سیاه

تالاب کانی برازان علاقمندان زیادی دارد و جامعه محلی در حفظ امنیت آن می کوشند. و با فرهنگ سازی که شده است، شکار پرندگان مهاجر کاری ناپسند شمرده می شود. ولی متاسفانه در طی دو روزی که اینجا بودیم گاهی صدای تیر تفنگ شکاری به گوش میرسید.

چرخ ریسک نیزار نر و ماده روی یک شاخه - عکس از فرشته کاظمی

قسمت اول - تالاب کانی برازان

 

قسمت دوم - تالاب سولدوز

 

قسمت سوم - تالاب قره قشلاق

 

تهیه و تنظیم گزارش از: حسین طالب لو


تاریخ ارسال: 1396/09/07
نظرات شما:

         

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به باشگاه پرنده نگری ایرانیان می باشد