باشگاه پرنده نگری ایرانیان
اعضا
خانه پرندگان ایران وبلاگ
باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

همایش پرنده نگری مسوولانه برگزار شد

گزارش همایش

همایش پرنده نگری مسئولانه به دعوت باشگاه پرنده نگری ایرانیان به مناسبت روز ملی پرنده نگری و با حضور جمعی از پرنده‌شناسان برتر کشور و علاقه‌مندان و فعالان حوزه پرنده‌نگری در تاریخ دوم آذرماه 1396 برگزار شد.

جمشید کریمی زاده مدیر این باشگاه گفت هر سال هفته اول آذرماه تقریبا با ورود پرندگان مهاجر به میهنمان، روزی به نام روز ملی پرنده نگری تعیین و طی هفته برنامه های مخصوصی برگزار می شود تا انگیزه ای باشد برای دور هم جمع شدن اقشار و طیف های مختلف که به نوعی با موضوع پرنده نگری ارتباط دارند تا ضمن تبادل تجربه و بیان کارهای انجام شده در یک سال گذشته، نقشه راه سال بعد ترسیم گردد. همچنین با توجه به لزوم حفاظت از زیستگاهها و تالاب ها، و حمایت از گونه های با ارزش پرندگان که در لیست حفاظت جهانی قرار دارند، این پیام و آگاهی به ساکنان بومی مناطقی که بیشتر محل زمستان گذرانی پرندگان است داده شود که جوامع محلی در صورت پرهیز از شکار و حفظ امنیت پرندگان می توانند از فواید دیگری چون رونق گردشگری با تعریف فعالیتهای پرنده نگری بهره مند شوند. از اینروی است که برنامه های متنوع آموزشی و  تورهای رایگان پرنده نگری در این ایام برگزار می شود.

ایشان افزودند البته روز دیگری هم در اردیبهشت ماه هر سال برابر با 10 می تحت عنوان روز جهانی پرندگان مهاجر داریم و با توجه به اینکه کشور ما یکی از کریدورهای مهم مهاجرت پرندگان است و اوج جمعیت پرندگان مهاجر در هر کشوری فرق می‌کند. ما در ایران برای هر دو روز برنامه ویژه ای داریم که باعث می شود فعالیتهای متنوع و پر رنگتری داشته باشیم.

در همایش مذکور که به ابتکار و دعوت باشگاه تشکیل گردید، جمع کثیری از علاقمندان، مدیران موسسات آموزشی و گردشگری که عمدتا زمینه فعالیت آنان طبیعت گردی است حضور داشتند. در این مراسم فعالیتهای باشگاه تشریح و در ادامه دبیر و هماهنگ کننده کمیته ثبت پرندگان ایران از فعالیتهای چند ساله این کمیته گفت و همچنین از یک کتاب معتبر علمی در زمینه پرندگان رونمایی شد.

تجلیل از تعدادی از مروجان پرنده نگری و تنی چند از حامیان تالابها، و برگزاری پنل تخصصی گفتمان پرنده نگری مسئولانه با حضور متخصصین و کارشناسان رشته های پرنده نگری و مباحث حفاظتی و آموزشی از دیگر بخش های این مراسم بودند که مورد استقبال حاضرین قرار گرفت.  

حامیان باشگاه در برگزاری این برنامه عبارت بودند از: صندوق ضمانت صادرات ایران، کمیته ملی طبیعت گردی ایران، موسسه آموزشی گردشگری ارسباران، موسسه حیات وحش میراث پارسیان و کمیته ثبت پرندگان ایران که کمال تشکر و قدردانی را از ایشان داریم.

 مشروح برنامه و گزارش تصویری این رویداد

 پخش قرآن و سرود ملی، و اعلام برنامه ها

 خوشامدگویی از سوی سرکار خانم صادقی نماینده موسسه حیات وحش میراث پارسیان

ارائه گزارش از فعالیت های کمیته ملی ثبت پرندگان ایران توسط آقای دکتر ابوالقاسم خالقی زاده که در آن به روند ثبت پرندگان و فعالیت های انجام شده توسط این کمیته از ابتدا تا کنون اشاره نمودند.

 آقای پرویز بختیاری، مدرس و مروج پرنده نگری در خصوص روز ملی پرنده نگری، اهمیت و نحوه شکل گیری آن مطالبی را ارائه نمودند.

 بخش بعدی برنامه، رونمایی از کتاب «"Birds of Iran, annotated checklist of species and subspecies" » تألیف مشترک کیس رزلار، درک اسکات، جیری میلکوسی، مایکل بلر و پاول کوار تالنوف، ابوالقاسم خالقی‌زاده و محمد توحیدی‌فر و تازه‌ترین اثر انتشارات ایرانشناسی بود.

آقایان خالقی زاده و توحیدی فر در معرفی این کتاب به بیان نکاتی درباره محتوای کتاب و مراحل تدوین آن پرداختند.

توحیدی فر: این کتاب در ابتدا به زبان انگلیسی به رشته تحریر درآمد اما به پیشنهاد من قرار شد بخش‌های مهم آن به فارسی نیز ترجمه شود و به این ترتیب ماحصل یک کتاب دو زبانه شد.

خالقی زاده: در تألیف این اثر دقت و وسواس زیادی به خرج دادیم تا هر زیرگونه‌ای که در کتاب از آن نام برده می‌شود، مستند باشد. داده‌ها درباره زیرگونه‌ها را با پراکنش جهانی آن تطبیق می‌دادیم تا خلاف آن نباشد. هدف ما ارائه یک مرجع معتبر علمی بود که مورد استفاده پژوهشگران و علاقه‌مندان حوزه پرنده‌نگری قرار گیرد.

 آقای جمشید کریمی زاده، مدیر باشگاه پرنده نگری ایرانیان به تشریح فعالیت های باشگاه، چشم انداز و مسئولیت هایی که باشگاه برای خود متصور است، پرداختند.

 مشروح گزارش و سخنان ایشان را از اینجا ببینید.

تقدیر و قدردانی از حامیان باشگاه، معرفی و تقدیر از دو تن از حامیان تالابها و همچنین تقدیر از تعدادی از اعضای فعال باشگاه که در مدت حضورشان در باشگاه فعالیت های ارزشمندی داشتند، بخش بعدی مراسم بود که با تشویق حضار همراه بود.

در بخش حامیان و همراهان:

آقای پرویز بختیاری مدرس و مروج پرنده نگری

 آقای علی شادلو به نمایندگی از موسسه وزین آموزشی، گردشگری ارسباران

 آقای محمد سفرنگ از پرنده نگرهای سرشناس کشور

 در بخش حامیان تالاب ها:

از آقای سیروس انتخابی به نمایندگی از تشکلهای زیست محیطی نقده و آقای رضا نیک فلک از فعالان زیست محیطی خوزستان به پاس زحمات ارزشمند، خود سامان دهنده و بی چشمداشت این عزیزان و به نمایندگی از همه فعالان جای جای کشورمان در حفظ و حراست از تالابها، تقدیر و قدردانی شد.

لوح تقدیر آقای نیک فلک به نماینده ایشان تحویل گردید.

در بخش همراهان باشگاه:

تعدادی از  اعضای فعال باشگاه که بی چشمداشت فعالیت های باشگاه را همراهی نموده اند به نمایندگی از سایر دوستان هم باشگاهی مورد تقدیر قرار گرفتند. 

آقای ابراهیم شفیع زاده به پاس همکاری و مشارکت فعال در امور باشگاه

خانم سارا عرب به پاس فعالیت هایشان در برگزاری تورهای ترویجی پرنده نگری

آقای سیامک درفشی به پاس زحمات ایشان در هیات تحریریه باشگاه

 آقای علی حاجی آباد به پاس همکاری در برگزاری برنامه های مناسبتی باشگاه در شهرستان شهریار

خانم آرمان جدیدیان به پاس مشارکت در فعالیت های باشگاه

آقای غلامرضا فرخ نسب به پاس مشارکت در فعالیت های باشگاه

آقای رامین محمدی زره ناسی به پاس تلاشهایشان در ترویج پرنده نگری در استان البرز

آقای حسین طالب لو به پاس حمایت های بیدریغ از باشگاه

تقدیر از آقای بابک موسوی عکاس برجسته حیات وحش کشور به پاس همکاری با باشگاه که لوح تقدیر تحویل نماینده ایشان گردید.

تصویر برگزیده

از بین عکسهای ارسالی اعضای باشگاه که به مناسبت این برنامه در مسابقه داخلی باشگاه راه یافته بودند، پنج عکس برتر، برگزیده شد. و نفر اول مورد تشویق قرار گرفت.

تقدیر از آقای حمید بصیر بابت تصویر برگزیده از پرندگان

میزگرد تخصصی

آخرین بخش مراسم اختصاص به میزگرد تخصصی تحت عنوان "گفتمان پرنده نگری مسئولانه" داشت. در این برنامه آقایان علی شادلو، ابوالقاسم خالقی زاده، محمد توحیدی فر، پرویز بختیاری و آقای حامد موسوی از سوی باشگاه شرکت داشتند. با هم بخشهایی از این گفتگوها را می خوانیم.

محورهای اصلی این گفتگو عبارت بودند از:

1-    ارتباط پرنده نگری با رویکردهای گردشگری و حفاظت از پرندگان و زیستگاه  

2-    نقش و وظیفه اساسی ذینفعان در حیطه پرنده نگری برای پایه ریزی و جهت دهی به فعالیت های پرنده نگری

در ابتدا روی واژگان و تعاریفی همچون پرنده نگری و اینکه پرنده نگر کیست؟  بحث شد. و این سوال مطرح شد که آیا رواج پرنده نگری می تواند راهی برای آشنایی تعداد بیشتری از مردم و بخصوص جوامع محلی برای درک حساسیت های زیست محیطی و کمک به بحثهای حفاظتی در مورد پرندگان باشد.

به اعتقاد آقای دکتر خالقی زاده پاسخ مثبت بود و دلایل شان را مبتنی بر تجربه موفق و فعالیتهای چند ساله در کمیته ثبت پرندگان توضیح دادند.

آقای شادلو اضافه کرند، امروز دیگر دوره عدم ورود به مناطق حفاظت شده، تمام شده است. فواید باید معلوم باشد، چه کسی، چرا و چگونه باید وارد این مناطق شود. به بهانه ناآگاهی نباید جلوی علاقمندان را برای ورود به مقاصد اکوتوریسمی گرفت. بلکه باید بیایند، ببینند، یاد بگیرند (آموزش داده شوند) بعد محل را ترک کنند. این افراد بعدا نه تنها به زیستگاه آسیب نمی زنند بلکه طرفدار و حامی محیط زیست خواهند شد. پس این مشکل ماست که در آموزش کوتاهی می کنیم.

آقای توحیدی فر با تأکید بر روی آموزش  گفتند نه تنها جوامع محلی بلکه کسانی هم که در حفاظت فیزیکی از زیستگاهها در خط مقدم هستند یعنی محیط بان ها هم نیاز به آموزش دارند. و این ضعف کاملا مشهود است.

در پاسخ به این سوال که نقش و مسئولیت هر یک از ذینفعان به چه شکلی است و بالاخره کی باید متولی این کار (پرنده نگری) باشد. آقای بختیاری گفتند من به عنوان یک مدرس دارم تأثیر آموزشها را می بینم. ولی افرادی که آموزش می بینند نباید تنها بمانند. بلکه باید در قالب یک شکل سازماندهی شده مانند باشگاه یا انجمن، انسجام بیابند تا بتوانند اثر گذار باشند. در نهایت این تشکلها کانون یا حلقه اتصالی داشته باشند که هم قدرتمندتر شوند و هم از مسایل و مطالباتشان دفاع کنند.

آقای توحیدی فر از تجربه یک انجمن حفاظت از پرندگان در انگلستان مثال زدند که توانسته است حتی در دورترین روستاها هم نماینده و عضویت داشته باشد و خیل عظیمی از داوطلبان هستند که به آنها در راه اهداف انجمن، کمک می کنند. نکاتی که در گزارش سالانه و بودجه این انجمن است. حیرت آور است.

آقای شادلو به نقل از یکی از نظریه پردازان بزرگ اکوتوریسم در دنیا گفتند، اگر یک نهاد و تشکل اجتماعی از همه ذینفعان داشته باشید که وقتی صدا می زند نفع همه ذینفعان درش باشد. آنگاه می توانید کاربکنید. در غیر اینصورت هیچ کاری نمی توانید بکنید.

پس باید یک انجمن فراگیر داشته باشیم، یک نهاد اجتماعی، مستدل، مدون و دموکراتیک.

توحیدی فرد در آخر ضمن تایید این مطلب گفتند متاسفانه هنوز در جامعه ما فرد گرایی رسم است. و باید از نگاه علمی و جامعه شناسانه این مسایل مطالعه و کار شود. با این حال بزرگ ترین نقش و رسالت باشگاهها این است که فکر کنند چه گونه می توانند افراد بیشتری را جذب و به کارگروهی عادت دهند.

آقای موسوی هماهنگ کننده نشست در پایان با تشکر از اعضای پنل، گفتند متاسفانه خیلی از مباحث باقی مانده است که جای کار دارد و این جلسه به تنهایی نمی تواند بازگو کننده همه مسایل باشد. ولی امیدواریم آغاز کننده این راه باشیم و در آینده این سلسله نشستها با حضور اساتید و صاحبنظران و مشارکت فعال جامعه پرنده نگر ادامه یابد و به انسجامی که همه در این گفتگو بر روی آن اتفاق نظر داشتند، دست یابیم.

نمایش و فروش کتاب در بخش جنبی همایش

در پایان از حامیان برنامه به ویژه صندوق ضمانت صادرات ایران که در تهیه هدایا و هزینه ها و موسسه حیات وحش میراث پارسیان که با در اختیار قرار دادن فضای همایش یاریگر ما بودند. آقایان حمید بصیر و محمد پاکروش و خانم شهرزاد فتاحی بابت مستند سازی و تصویر برداری برنامه، سایر دوستان دست اندرکار و همه همراهان عزیز صمیمانه سپاسگزاریم.


تاریخ ارسال: 1396/09/06
نظرات شما:

         

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به باشگاه پرنده نگری ایرانیان می باشد