باشگاه پرنده نگری ایرانیان
اعضا
خانه پرندگان ایران وبلاگ
باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

کارگاه آموزشی پرنده نگری ویژه کودکان روشندل

گزارش ویژه

"کارگاه آموزشی طبیعت گردی ویژه کودکان روشندل"

 از خانه طبیعت گردی ایران با باشگاه تماس گرفتند و گفتند به مناسبت گرامیداشت روز عصای سفید قرار است "کارگاه آموزشی طبیعت گردی ویژه کودکان روشندل" با نگاهی ویژه به موضوع پرندگان و پرنده نگری در روز جمعه 21 مهرماه سالجاری در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد برگزار نمایند.

و افزودند این برنامه در راستای شعار سال گذشته سازمان جهانی گردشگری با عنوان "گردشگری برای همه"  و اقدامی جهت تسهیل فعالیت های گردشگری برای اقشار کم توان جامعه انجام می پذیرد.  

باشگاه پرنده نگری ایرانیان ضمن استقبال از این برنامه و با توجه به رسالتی که در آموزش و ترویج پرنده نگری برای اقشار مختلف قایل است، آمادگی خود را برای همکاری اعلام و از طرف باشگاه، سرکار خانم شهرزاد فتاحی را برای حضور در این برنامه معرفی نمود.

با توجه به بازخورد موفقی که از اجرای این برنامه منحصر بفرد و تجربه نو در زمینه آموزش پرنده نگری به کودکان روشندل داشته ایم. در ادامه نظر خوانندگان گرامی را به گزارش کارشناس محترم باشگاه جلب می نماییم.

" صبح روز جمعه 21 مهرماه 1396 به سمت کاخ سعدآباد حرکت کردم تا تجربه جالبی را در کنار دوستان روشن دل داشته باشم.

بعد از رسیدن به محل و انجام معارفه، قرار شد که برنامه ای مبنی بر طبیعت گردی و پرنده نگری برای عزیزان تحت حمایت انجمن نابینایان نگاه روشن شهرستان ورامین اجرا نماییم. ابتدا سرفصل هایی که مناسب این گروه در نظر گرفته شده بود، با دوستان در میان گذاشته شد. مبنی بر اینکه تمام تلاش بر این اساس باشد که بیشتر بر موضوع حس کردن تکیه شود تا دیدن.

مقرر گردید یکی از کارشناسان، بعد از خوشامدگویی و معرفی مختصر، اشاراتی در مورد طبیعت گردی و حیوانات ایران داشته باشند و ضمن حرکت بر روی برگ های خشک شده توجه آنان را به صدا و بوی برگ های پاییزی جلب کرده و با لمس برگ درختان و راهنمایی های که انجام می شود درختان را شناسایی نمایند. همینطور با لمس تنه درختان نسبت به شناخت نوع و اندازه آن آگاهی یابند. عزیزان روشندل بخوبی این بخش را همراهی کرده و موردتوجه قرار گرفت.  

با یک پیاده روی کوتاه در یک محوطه نسبتا باز در زیر سایه درختان، مکانی برای نشستن و گفتگو در نظر گرفته شد و در این قسمت بنده برای بچه ها در مورد موضوع پرنده و پرندگان ایران صحبت کردم و در ادامه با اجرای صدای گونه هایی از پرندگان شروع به معرفی آن گونه ها نمودیم. با این آماده سازی از بچه ها خواستیم حالا توجه اشان را روی صداهای محیط و به صدای پرندگانی که می شنوند، متمرکز نمایند. بعد از این، حواس ها به صداهایی که از میان درختان شنیده می شد، جلب شده بود و سعی نمودیم با تقلید صدای پرندگان مانند کوکو، بچه ها را تشویق به تقلید صدای این پرنده کنیم که همگی به تقلید آن پرداختند.

پس از اجرای صدای پرندگان و توضیحات و تشریح گونه های داخل مجموعه، برای ادامه موضوع طبیعت گردی به بخش دیگری از محوطه داخل کاخ پیاده روی نمودیم تا کارشناس محترم طبیعت با تماس با تنه درختان از آنان بخواهد که گونه درخت را اعلام نمایند. همینطور با لمس میوه درختان کاج و چنار به شناساندن آنها کمک نموده و ضمن پیاده روی و تکرار صدای پرندگان و راهنمایی هر یک از نوجوانان از آنان خواسته شد تا صدای پرنده ای را که بلد هستند، برای دوستانشان هنرنمایی کنند که این موضوع باعث سرگرمی و شادی آنان گردید.

بعد از پیاده روی تصمیم به بازی گرفته شد. بازی عمو زنجیرباف را با صدای پرندگان با هم به اجرا گذاشتیم که برای جمع بسیار نشاط برانگیز بود و موجبات شادی آنان را فراهم کرد. سپس نوجوانان را به پنج گروه تقسیم کرده و به هر گروه نام یک پرنده را با انتخاب خودشان اختصاص دادیم.  نام هایی مانند؛ پرستو، عقاب، دارکوب و... برای افراد هر گروه نام پرنده و توضیحات لازم را ارائه داده و به هر گروه تعدادی شابلون با طرح پرنده داده شد تا بتوانند جایگزین کنند و قرار شد هر گروه که زودتر شابلون ها را آماده کرد با توضیحاتی که قبلا داده شد، برای بقیه دوستانشان در جمع توضیح دهد که این بخش هم با استقبال خوبی اجرا شد.

بخش کوتاهی هم داشتیم که توضیح در مورد پرهای پرندگان و لمس پر برای تشخیص نسبت بزرگی یا کوچکی پرنده بود.

بعد از صرف ناهار، اقدام به گرفتن عکس دسته جمعی کردیم.

ارتباط نزدیک با این عزیزان در محیط طبیعت در این روز مملو از عشق و توجه در برقراری ارتباط بود."

باشگاه پرنده نگری ایرانیان، اقدام ارزنده خانه طبیعت گردی ایران را در ترویج گردشگری برای معلولین به عنوان یکی از مفاهیم مهم در حوزه گردشگری ارج می نهد. و امیدوار است دست اندرکاران و موسساتی که به دنبال آموزش و کمک به اقشار کم توان جامعه هستند، با درنظر داشتن نکات قابل توجه و خاص در اجرای اینگونه برنامه ها، در معرفی آن به موسسات و انجمن های خاص اقدام نموده تا سرفصل جدیدی در شناسایی فعالیت طبیعت گردی و پرنده نگری برای افراد کم توان باشد.

 تحریریه باشگاه

 


تاریخ ارسال: 1396/08/19
نظرات شما:

         

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به باشگاه پرنده نگری ایرانیان می باشد