باشگاه پرنده نگری ایرانیان
اعضا
خانه پرندگان ایران وبلاگ
باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

گزارش برنامه کمپ حیات وحش کاکوشا | 25 مرداد 1402

اطلاعات برنامه:

محل اجرای برنامه: کمپ کاکوشا

تاریخ اجرای برنامه: 25 مرداد

زمان اجرای برنامه: ساعت 17 تا 23

گروه سنی: 5 تا 11 سال

ظرفیت برنامه: 40 نفر

راهنمایان برنامه: زهرا قیامی - سجاد پیشنماززاده

توضیحات برنامه:

برنامه در محله پونک تهران در کمپ حیات وحش موسسه کاکوشا برگزار شد. این برنامه با همراهی راهنمایان تخصصی پرنده‌نگری، سجاد پیشنماززراده (پرنده‌نگر و کارشناس محیط زیست) و زهرا قیامی (پرنده‌نگر و تسهیلگر کودک) برگزار شد. 40 کودک از ساعت 5 عصر تا 11 شب در برنامه حضور داشتند. در ابتدا راهنمایان برنامه به معرفی خود و باشگاه پرنده‌نگری ایرانیان پرداختند. و سپس از کودکان حاضر در برنامه خواسته شد خودشان را معرفی کنند و در صورت تمایل یک نام از خانواده حیوانات از بین کارت‌هایی که از قبل آماده شده بود برای خود انتخاب کنند.

کارت‌های حیوانات

 

در ادامه زهرا درباره پرنده‌نگری و اینکه چطور می‌توانیم پرندگان آزاد در طبیعت را ببینیم برای کودکان صحبت کرد و سپس به صورت عملی به معرفی ابزار پرنده‌نگری (دوربین دو چشمی و تلسکوپ پرنده‌نگری) و چگونگی کار با آنها پرداخت.

 آشنایی با ابزار پرنده نگری

 

سپس زهرا و سجاد در کنارهم تلاش کردند تا کودکان کار با ابزار پرنده‌نگری را یاد بگیرند و به جستجوی پرندگان بپردازند. در این قسمت سجاد از داستان مهاجرت و درنای امید برای کودکان گفت و زهرا موضوع جالب و شگفت‌انگیز نحوه زادآوری کوکو در لانه پرنده‌های دیگر را تعریف کرد. همچنین درباره اینکه کلاغ زاعی تخم پرنده‌های دیگر را می‌خورد و در عین حال لانه‌اش را طوری می‌سازد که از تخم‌هایش محافظت کند، توضیحاتی داده شد. در حین پرنده‌نگری، تعدادی از بچه‌ها در کمپ دمجنبانک دیدند و با کمک گرفتن از کتاب، آن را شناسایی کردند. سپس تعدادی عکس از پرندگان روی درخت‌ها آویزان شد تا بچه‌ها از روی کتاب شناساییشان کنند.

پرنده‌نگری

در ادامه کارگاه حلقه‌گذاری توسط سجاد برگزار شد. در این کارگاه کودکان از نزدیک با میست نت (تور پرنده‌گیری) و نحوه گذاشتن حلقه برای پرندگان آشنا شدند و همچنین سجاد برای آنها توضیح داد که حلقه‌گذاری به چه دلیل انجام می‌شود و چگونه در امر حفاظت از پرندگان کمک‌کننده است. در ادامه این کارگاه مطالبی در مورد مهاجرت پرندگان و خطرات احتمالی که در مسیر مهاجرت آنها وجود دارد بیان شد و در انتهای کارگاه در مورد تغذیه پرندگان صحبت شد. در این قسمت سجاد ریمه جغد را به بچه‌ها نشان داد و توضیح داد که چطور بعضی پرندگان پس از تغذیه، قسمت‌هایی از غذا که قابل هضم نیست را از دهان دفع می‌کنند.

میست نت و حلقه‌گذاری

بعد از کارگاه حلقه‌گذاری زهرا درباره شناسایی پرندگان از روی صدا با کودکان صحبت کرد و سپس با هم بازی سنفونی حیوانات (براساس صدا پرندگان و حیوانات) را انجام دادند.

 

بازی پرنده‌ای

سپس کودکان برای صرف شام دور هم جمع شدند.

شام

بعد از صرف شام و در بخش پایانی، کارگاه حیات وحش توسط سجاد برگزار شد. در این گارگاه گونه‌های مختلف جانوری به همراه عکس و فیلم به کودکان معرفی شد و برنامه کمپ حیات وحش با چالش شناسایی گونه‌های جانوری توسط کودکان به پایان رسید.


درباره حیات وحش

 


تاریخ ارسال: 1402/06/12
نظرات شما:

         

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به باشگاه پرنده نگری ایرانیان می باشد